بازدیدها: 919

پنجره upvc از موادی شبیه پلاستیک ساخته می‌شود. همه می‌دانیم که پلاستیک از نفت ساخته می‌شود و هر چیز که از نفت و مشتقات نفتی ساخته شود در برابر آتش چندان مقاوم نیست. پس چگونه است که در بسیاری از کشور‌های دنیا از جنس پروفیل‌های upvc برای ساخت انواع در و پنجره استفاده می‌شود و این ساختمان‌ها بهترین استاندارد‌های امنیتی را به خود اختصاص می‌دهند. این سوالی است که در این مقاله ما به آن پاسخ می‌دهیم.

ترکیببات موجود در پروفيلهاي CPE که تعدیل کننده UPVC می‌باشد باعث شده كه پروفيلهاي يو پي وي سي در درب و پنجره upvc آتشگير نبوده و باعث گسترش آتش نيز نشود.

تثبيت كننده هاي حرارتي موجود در بافت و تركيبات پروفيلها مقاومت آنها را بالا برده و باعث بي اثر بودن تابش شديد خورشيد و مواردي از قبيل آتش هاي كوچك بر روي پروفيلهای درب و پنجره دو جداره upvc هيچ تاثيري ندارد.
همچنين پروفيلهاي پنجره های دو جداره upvc دو جداره در آتش هاي شديد بسيار آرام می سوزد و باعث گسترش حریق نمی شود. ضمن آنکه شیشه های دو جداره بکارگرفته شده در درب وپنجره یو پی وی سی نیز دارای ساختاری است که در حریق به راحتی نشکسته و باعث تبادل اکسیژن و هوا به حریق نمی شود.

بکارگیری درب و پنجره دو جداره upvc به علت ساختار خود در حریق هایی که خارخ از منزل یا محل کار شما رخ می دهد باعث حفظ هوای سالم محیط شده و به میزان زیادی از شما در برابر دود و گازهای حاصله از حریق محافظت می نماید. بنابر این استفاده از درب و پنجره دو جداره یو پی وی سی امروزه کاملا ضروری و اجتناب ناپذیر است.

پنجره ‌ upvc چگونه در برابر حریق از خود مقاومت نشان می‌دهد

یک آتش سوزی در ساختمان بیشتر از کف و ناحیه آشپزخانه شروع می‌شود و بعد از آن با سرایت به متریال‌های پارچه‌ای خانه مانند پرده‌ها و مبل‌ها اوج می‌گیرد. همین طور فرش‌ها و موکت‌های کف نیز در اوج گیری آتش در خانه یا محل کار به شدت تأثیر می‌گذارند. در این میان وقتی آتش به اوج خود می‌رسد که علاوه بر این مواد سوختی اکسیژن کافی نیز به آن برسد. شاید تا به حال در فیلم‌ها دیده‌اید که در هنگام آتش سوزی شیشه‌های خانه می‌شکند و بعد از این اتفاق آتش زبانه‌ای عظیم می‌کشد و تمام خانه را در بر می‌کشد.
این شکستن پنجره‌ها نقطه خاصی در آتش سوزی است وقتی که آتش به این نقطه می‌رسد دیگر مهار کردنش بسیار مشکل می‌شود و خسارات آن به اوج خود می‌رسد. اما شکستن شیشه‌ها نه به خاطر اوج حرارت که به خاطر نیاز آتش به اکسیژن است.
آتش به سمتی میل می‌کند که از آن هوا به داخل خانه‌ می‌آید و با تمام قدرت قسمتی‌ را که درز هوا دارد را می‌جوید. دقیقا از همین جاست که مأموریت پنجره upvc شروع می‌شود. گفتیم که آتش به قسمت‌هایی از خانه می‌رود که از آنجا اکسیژن به داخل خانه نفوذ می‌کند. پنجره‌ یو پی وی سی عایق‌کاری بسیار خوبی نسبت به انواع دیگر پنجره‌ها دارد و از این رو اساسا آتش به سمت آن چندان میل نمی‌کند. به یاد داشته باشیم که با آتش گرفتن پرده‌ها سوخت مناسب نزدیک پنجره وجود دارد اما وقتی اکسیژن کافی در خانه وجود نداشته باشد آتش به وضعیت لجام‌گسیخته نمی‌رسد.
پنجره‌ upvc از شیشه‌های دو یا سه جداره برای انتقال ندادن گرما و سرما بیرون به داخل استفاده می‌کنند این شیشه‌ها چندین برابر شیشه‌های معمول در برابر حرارت مقاومت دارند از این رو وقتی در خانه که از پنجره upvc استفاده می‌کند آتش بالا می‌گیرد آتش نشان‌ها زمان بیشتری نسبت به دیگر ساختمان‌ها برای مقابله با آتش دارند. البته میزان سوخت و شدت آتش در همه جا می‌تواند فوق‌العاده بالا بگیرد و مقاومت پنجره upvc به هیچ عنوان به این معنی نیست که ساختمانی از پنجره upvc استفاده می‌کند دچار حریق‌های شدید نمی‌شود. به هر حال آتش راه اکسیژن خود را پیدا می‌کند و بعد از رسیدن به آن هر ثانیه بر قدرت خود می‌افزاید تا آنجا که به تخریب ساختمان می‌‌انجامد.

آیا بدنه پنجره upvc در آتش می‌سوزد

حال به سوال اول مقاله بپردازیم آیا پنجره upvc به خاطر ساخته شدن از مواد مشتق نفتی خود آتش می‌گیرد. پروفیل‌های upvc به طرز باور نکردنی در برابر آتش مقاومند. در آنها از ساختار‌های کلر دار استفاده می‌شود و به هیچ عنوان نمی‌توان آنها را به تنهایی آتش زد. این پروفیل‌ها وقتی در برابر حرارت مستقیم آتش به مدت بسیار طولانی قرار می‌گیرند تغییر شکل می‌دهند ولی نمی‌سوزند.
همین طور در ساختار بسیاری از پنجره‌های upvc از ورقه‌های فلزی درون پروفیل‌های upvc استفاده می‌شود. این کار خم کردن این پنجره‌ها را بسیار مشکل می‌کند و به آنها مقاومتی مانند پنجره‌های فولادی می‌دهد.
ضخامت بسیار زیاد پنجره‌ upvc نیز یکی دیگر از مواردی است که در برابر آتش آن را به شدت مقاوم می‌کند. البته وقتی که آتش به شدت بالا می‌گیرد پنجره‌ upvc مانند دیگر مصالح ساختمانی مقاومت را از کف می‌دهد و تخریب می‌شود. در این حالت فولاد به کار رفته در ساختمان هم مقاومت خود را از دست می‌دهد و تخریب محکم ترین ساختمان‌ها محتمل می‌گردد.
اما یک اطمینان خاطر در ساخت و تجهیز خانه به پنجره‌های upvc وجود دارد و آن هم این است که شما با خرید و نصب این دسته از پنجره‌ها به هیچ عنوان خانه خود را در برابر آتش آسیب پذیر نمی‌کنید. پس با خاطری جمع به انتخاب پنجره upvc دلخواه خود بپردازید.

مقالات پیشنهادی

تعویض و تعمیر توری پنجره در منزل

ایده های خلاقانه برای استفاده و ترکیب چندین نوع پنجره upvc باهم برای کارایی بیشتر ( پنجره ریلی، فرانسوی، آکاردئونی)

آموزش انتخاب پرده مناسب برای پنجره های هلالی یا قوسی با یراق آلات و پروفیل گرد

ایده های خلاقانه برای انواع پنجره های دوجداره

روش‌های مفید برای جلوگیری از یخ‌زدگی پنجره‌ها

چگونه قاب پنجره یو پی وی سی را دوباره سفید و براق کرد؟

آیا هر پنجره دوجداره ای عایق صوت است؟

شروط و استانداردها تولید و آب بندی درست پنجره upvc

استاندارد پروفیل UPVC باید چگونه باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *