بازدیدها: 1300

یخ‌زدگی پنجره‌ها در اثر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. اما معمولاً این حالت نتیجه وجود مشکلی در پنجره‌ها است. ناکارآمدی پنجره‌ها، نشت هوا، رطوبت بیش از حد داخل خانه یا حتی تهویه نامناسب خانه از عمده‌ترین علل یخ‌زدگی پنجره‌ها هستند. با این وجود استفاده از پنجره‌های استاندارد و upvc که مجهز به شیشه‌های دو جداره هستند می‌تواند از بروز چنین مشکلی جلوگیری کند. بنابراین اگر در مناطق سردسیر زندگی می‌کنید توصیه می‌کنیم حتما برای خرید بهترین پنجره upvc با یک مشاور در این زمینه مشورت کنید. اما با این وجود اگر امکان تعویض پنجره‌های خانه خود را ندارید، برای جلوگیری از یخ‌زدگی آنها از توصیه‌های زیر پیروی کنید.

روش‌های مفید برای جلوگیری از یخ‌زدگی پنجره‌ها

گاهی برخی از افراد که زیاد با این پدیده مواجه می‌شوند سعی می‌کنند که با باد گرم سشوار مشکل را حل کنند. اما انجام این کار واقعا می‌تواند به قاب و شیشه پنجره‌ها آسیب برساند و حتی موجب شکستن آنها شود. در عوض چند نکته مفید وجود دارد که می‌تواند از یخ‌زدگی جلوگیری کند. از آنجا که یخ زدن شیشه‌ها نتیجه نشستن رطوب روی آنها و تماس این رطوبت با سرمای بیرون است، هر چقدر بتوانید رطوبت داخل خانه را کم کنید، بیشتر می‌توانید از یخ‌زدگی جلوگیری کنید.

فن‌ها را روشن کنید

هنگام پخت و پز یا دوش گرفتن، حتماً فن‌های آشپزخانه و حمام را روشن کنید. باز کردن یک پنجره نیز می‌تواند رطوبت اضافی هوا را از خانه خارج کند و خطر ایجاد یخ‌زدگی را کاهش دهد. پس در ساعات گرم روز، گوشه یکی از پنجره‌های خانه را کمی باز بگذارید تا رطوبت خارج شود.

از پنجره‌های دوجداره استفاده کنید

علمی‌ترین روش برای جلوگیری از یخ‌زدگی پنجره‌ها استفاده از شیشه‌های دو جداره حاوی گاز آرگون است. این شیشه‌ها در حفظ انرژی و پایین نگه داشتن هزینه‌های تامین سوخت خانه بسیار مفید خواهند بود.

از دستگاه رطوبت‌گیر استفاده کنید

اگرچه از رطوبت‌گیرها بیشتر در ماه‌های تابستان برای بیرون کشیدن رطوبت گرم و چسبنده از هوا استفاده می‌شود، اما همین کار را می‌توان برای کاهش تراکم و تقطیر هوا در زمستان نیز انجام داد. درست است که امروزه دیگر خانه‌های مدرن به گونه‌ای ساخته می‌شوند که اجازه ورود رطوبت از خارج به داخل خانه را نمی‌دهند، اما در همین خانه‌ها هم تمام رطوبت حاصل از پخت و پز، دوش گرفتن یا حتی تهیه چای می‌تواند در فضا به دام بیفتد و باعث یخ‌زدگی پنجره‌ها شود.

آبگرمکن و بخاری را بررسی کنید

گاهی تنظیم نبودن سیستم گرمایشی خانه نیز می‌تواند رطوبت داخل خانه را افزایش دهد. اگر مدت زیادی است که این سیستم را مورد بررسی قرار نداده‌اید، ممکن است زمان مناسبی برای تماس با یک تعمیرکار باشد تا اطمینان حاصل شود که همه چیز به درستی کار می‌کند.

خانه را به اندازه کافی گرم نگه دارید

برای جلوگیری از یخ‌زدگی پنجره‌ها، ممکن است افزایش حرارت اتاق، به خصوص در طول شب، مفید باشد. این نکته را در نظر بگیرید که دمای هر اتاق می‌تواند به صورت مجزا روی رطوبت داخل خانه تاثیر بگذارد. بنابراین سعی کنید دمای کل خانه را متعادل کنید.

پرده‌ها را باز کنید

اجازه دهید هوا با باز کردن پرده‌ها کمی گردش کند. با تهویه مناسب پنجره‌ها، احتمالا با کاهش رطوبت مواجه خواهید شد و ممکن است پنجره‌ها کمتر دچار یخ‌زدگی شوند.

پنجره‌ها را عایق کنید

یک راه حل موقت برای بستن هرگونه نشتی یا شکاف در پنجره‌ها، آب‌بندی دقیق قاب اطراف آنها با درزگیرهای مخصوص است. می‌توانید از چسب آکواریوم نیز برای پوشش این درزها استفاده کنید.

سیستم تهویه بازیابی حرارت (HVR) نصب کنید

یک سیستم HVR می‌تواند هوای تازه را طی یک دوره زمانی از پیش برنامه‌ریزی شده وارد خانه کرده و هوای داخل را به گردش درآورد. عملکرد این دستگاه به هوای منزل شما اجازه می‌دهد تا به اندازه کافی تهویه شود و دچار تقطیر نشود.

با یک حرفه‌ای مشورت کنید

اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث یخ‌زدگی پنجره‌ها می‌شود، حتما با یک فرد متخصص در این زمینه مشورت کنید. همانطور که گفتیم منبع ایجاد این یخ‌زدگی می‌تواند متفاوت باشد. بنابراین گاهی اوقات مجموعه‌ای از عوامل در ایجاد آن دخیل هستند. در این شرایط پیدا کردن علت وقوع چنین اتفاقی کار ساده‌ای نیست و باید بررسی کارشناسانه شود.

 

مقالات پیشنهادی

تعویض و تعمیر توری پنجره در منزل

ایده های خلاقانه برای استفاده و ترکیب چندین نوع پنجره upvc باهم برای کارایی بیشتر ( پنجره ریلی، فرانسوی، آکاردئونی)

آموزش انتخاب پرده مناسب برای پنجره های هلالی یا قوسی با یراق آلات و پروفیل گرد

ایده های خلاقانه برای انواع پنجره های دوجداره

چگونه قاب پنجره یو پی وی سی را دوباره سفید و براق کرد؟

مقاومت پنجره های دوجداره و پروفیل های upvc در برابر حریق و آتش سوزی، اما چگونه؟

آیا هر پنجره دوجداره ای عایق صوت است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *