Categories: مقالات

علت زرد شدن پروفیل های درب و پنجره upvc چیست؟

بازدیدها: 671

خوب است که پیش از هر چیز دلایل زرد شدن پروفیل را بدانیم، تا بتوانیم از آن جلوگیری کنیم.

دلیل اول: کیفیت ساخت پایین پروفیل ها

در ساخت خمیر یو پی وی سی مواد زیادی وجود دارند.از جمله این مواد، استابیلایزر ها هستند که در واقع تثبیت کننده رنگ پروفیل می باشند. از رایج ترین استابیلایزر ها ، دی اکسید تیتانیوم و یا تیتان است که به عنوان تثبیت کننده استفاده می شود. این ماده باید حتما دارای مشخصات و کیفیت ویژه ای باشد تا بتواند سالهای سال در برابر تغییرات و عواملی چون اشعه خورشید ، رنگ پروفیل را حفظ کند.

در ساخت برخی پروفیل های بی کیفیت بجای این ماده از جایگزین های مشابه که غیراستاندارد هستند استفاده می شود که موجب می شود پنجره در برابر عوامل آسیب زا مقاومت نداشته باشد و زرد شود. اگر پروفیل پنجره شما با کیفیت و درجه یک باشد و نکات گفته شده در ادامه رعایت شود، پنجره های شما ، رنگ اولیه خود را از دست نمی دهد.

دلیل دوم: نکندن لیبل های روی پروفیل

شایع ترین دلیل برای زرد شدن پروفیل همان استفاده ناصحیح از تثبیت کننده در ساخت پروفیل و تهیه پنجره بی کیفیت است، اما دلیل دیگری نیز وجود دارد که می تواند موجب زرد شدن پروفیل شود.  که معمولا افراد نا آشنا این اشتباه را انجام میدهند.

در هنگام نصب پروفیل ، پس از کامل شدن نصب حتما برچسب های محافظ روی پروفیل را بکنید، و اجازه ندهید این برچسب ها روی پروفیل باقی بمانند.

متاسفانه برخی افراد با تصور این که پروفیل از کثیفی و آُسیب بدور بماند، برچسب ها را نمی کنند. اما این کار کاملا اشتباه است ، چرا که ماندن این برچسب ها به مدت طولانی روی پنجره، سبب می شود تا با تابش نور خورشید ماده سازنده آن ها طی واکنش هایی، موجب زرد شدن و تغییر رنگ دائمی پروفیل شود. حتی برای پروفیل های با کیفیت و اصل. بنابراین حتما برچسب ها را پس از نصب بکنید.

نکته : در صورتی که پروفیل پنجره شما به دلیل نکندن برچسب آن زرد شده، سعی نکنید آن را با بنزین یا مواد سفیدکننده و اسیدی تمیز کنید، چرا که موجب تغییر رنگ بیشتر می شود.

کاربرد برچسب ها یا  لیبل ها پروفیل یا شیشه های دوجداره؟

در هنگام تولید، انبارداری، حمل و نقل و فروش پنجره های دوجداره یا پروفیل upvc، برای جلوگیری از آسیب اشعه ماورا بنفش خورشید، جلوگیری از خش خوردگی، خراشیدگی و جلوگیری از تأثیرات مخرب مواد شیمیایی و غیره، روی سطوح این پنجره های دو جداره را لایه ای از چسب محافظ می چسبانند.

طریقه کندن لیبل های پروفیل های upvc

برای کندن برچسب پنجره دوجداره در پروفیل، بهترین روش استفاده از یک سشوار و گرم کردن آن است. بدین منظور باد گرم سشوار را روی نقطه ای از برچسب گرفته و به آرامی شروع به کندن کنید. با حرکت دادن آهسته سشوار روی برچسب پروفیل پیشروی کرده و ان را جدا کنید.

نکته: لازم به ذکر است هر چه زودتر اقدام به کندن لیبل ها از روی پروفیل کنیم، کار کندن لیبل ها راحت تر است.

نکته  مهم: برای کندن لیبل پنجره upvc نیز روش های آسانی وجود دارد، و نباید ازمواد الکلی و اسیدی یا بنزینی  استفاده کنید.

برای کندن برچسب های شیشه دوجداره میتوانید از آب و صابون استفاده کنید .برای اطلاعات بیشتر بر روی این لینک کلیک کنید.

در هنگام کندن برچسب پروفیل پنجره دوجداره این موارد را رعایت کنید!

  • در صورت امکان سعی کنید که کندن لیبل محافظ پروفیل را به یک متخصص نصب بسپارید تا آسیب جدی به پنجره وارد نشود.
  • سعی کنید پس از اتمام مراحل ساخت برچسب‌های محافظ را بکنید تا پروفیل‌ها زرد نشوند.
  • برچسب‌های موجود روی پروفیل پنجره دوجداره UPVC و آلومینیوم به منظور جلوگیر از آسیب در هنگام حمل‌ونقل، تابش نور خورشید و ساخت‌وساز چسبانده می‌شوند که از بروز مشکلات پرهزینه جلوگیری می‌کند.
  • اگر تصمیم دارید که این لیبل‌ها را از روی پنجره نکنید، باید بگوییم که این برچسب‌ها با بارش باران و تابش نور خورشید دچار فرایند شیمیایی شده و باعث تغییر رنگ پروفیل و زرد شدن آن‌ها می شوند.
  • اگر در حال بازسازی ساختمان یا پروژه ساخت و ساز هستید، بهتر است برچسب ها تا پایان زمان عملیات ساختمانی حفظ شوند، تا از آسیب دیدن پروفیل در هنگام کار جلوگیری شود.
  • در صورتی که تا حداکثر 45 روز برچسب روی پروفیل upvc جدا نشود، موجب تغییر رنگ پروفیل می شود. دلیل آن هم این است که این برچسب ها به گونه ای ساخته شده اند که در طبیعت تجزیه پذیر باشند، و ظرف مدت گفته شده شروع به تجزیه شدن روی پروفیل می کنند که این موجب تغییر رنگ و زرد شدن پروفیل می شود. بنابراین، به هیچ وجه برچسب را روی پروفیل بیش از زمان گفته شده نگه ندارید.

سخن پایانی:

اگر مواردی را که در این مقاله بررسی کردیم، رعایت شود. هیچ‌گونه آسیبی بعد از کندن برچسب‌های محافظ ایجاد نخواهد شد. بنابراین بهتر است برای انجام این کار از یک تکنسین نصب کمک بگیرید تا کار برای شما آسان شود.

admin2

Recent Posts

محاسبه آنلاین قیمت پنجره دوجداره

محاسبه آنلاین قیمت پنجره دوجداره اولین و تنها نرم افزار آنلاین محاسبه قیمت پنجره دوجداره…

1 سال ago

آلاچیق چهارفصل

آلاچیق چهارفصل استفاده از پنجره دوجداره آکاردئونی برای ساخت آلاچیق چهارفصل آلاچیق چهارفصل یک سازه…

1 سال ago