بازدیدها: 1477

برش پروفیل یو پی وی سی

اولین مرحله در تولید درب و پنجره‌ یو پی وی سی برش پروفیل توسط دستگاه برش می‌باشد. ماشین آلات برش یو پی وی سی دو نوع تک سر و یا دو سر برش می‌باشد.

اولین مرحله در تولید درب و پنجره‌ UPVC برش پروفیل توسط دستگاه برش می‌باشد. ماشین آلات برش UPVC دو نوع تک سر و یا دو سر برش می‌باشد. این دستگاه‌ها همانطور که از اسمشان پیداست به ترتیب دارای یک سر برش و دو سر برش هستند. کالیبره بودن دستگاه، تیز بودن تیغه‌های برش، ایجاد برش فارسی بر دقیق از مواردی هستند که باید به آن توجه شود.

مدلها و روشهای بهینه سازی زیادی به مرور زمان ارائه شده و تکامل یافته اند. مدلهای بهینه سازی خطی، مدلهای بهینه سازی غیر خطی، الگوریتم های ابتکاری (Heuristic) ، شبیه سازی نرم افزاری و… توسط ریاضی دانان برای حل مسائل بهینه سازی بیان شده اند.

مسئله بهینه سازی برش پروفیل از نظر علمی، مسئله معروف Bin Packing نام دارد که از بیش از صد سال پیش ریاضی دانان برای حل آن راه حلهای مختلفی ارائه کرده اند اما امروزه برای مسئله بهینه سازی برش معمولا از الگوریتم های ابتکاری ژنتیک (Genetic) و آنیلینگ (Anealing) که از قوی ترین و در عین حال سریعترین الگوریتم های بهینه سازی هستند استفاده می شود و البته در عمل معمولا از طریق الگوریتم ژنتیک می‌توان سریعتر به جواب بهتر دست یافت.

  • به حداقل رساندن جابجایی تیغه برش: جابجایی تیغه برش از یک سو باعث کاهش سرعت تولید شده و از سوی دیگر احتمال خطا را بالا می برد. در صورتی که بهینه سازی به صورتی باشد که قطعات هم اندازه در کنار هم قرار بگیرند، جابجایی تیغه برش به حداقل ممکن می‌رسد.
  • بهینه سازی برای دستگاه های برش دوبل: برخی شرکت ها از ماشین های برش دوبل برای برش همزمان دو پروفیل استفاده می کنند. برای این شرکت ها نقشه ای قابل استفاده است که در آن لیست برش به صورت دوبل (جفت) باشد.
  • جدا کردن ابعاد کوچک در بهینه سازی: در برخی شرکت ها برای برش ابعاد کوچک از تکه های باقیمانده برش های قبل استفاده می شود. وجود قابلیتی برای جدا کردن این ابعاد در بهینه سازی کارایی آن را افزایش می دهد.
  • جدا کردن ضایعات دورریز از کناره های قابل استفاده مجدد: معمولا در شاخه آخر هر نوع پروفیل، تکه ای بزرگ باقی می ماند که در برشهای بعدی قابل استفاده است. جدا کردن این تکه های بزرگ در محاسبه درصد ضایعات می تواند نگاهی واقع بینانه در ارتباط با میزان ضایعات واقعی یک پروژه به ما بدهد.

 وضعیت استفاده از بهینه سازی برش پروفیل:

در حال حاضر برخی از شرکت های تولید کننده درب و پنجره upvc از نرم افزار بهینه سازی برش پروفیل استفاده نموده و از مزیت های آن بهره‌مند می شوند. در این شرکت ها به موضوع نرم افزار به عنوان یک مزیت رقابتی توجه شده و شرکت چه از لحاظ آموزش و سطح اطلاعات فنی افراد و چه از لحاظ ایجاد بسترهای نرم افزاری و سخت افزاری در شرایط مناسبی قرار گرفته است.

فرآیندها و روال های کاری و دستورالعمل های گردش اطلاعات به گونه سازمان یافته است که امکان عملیاتی شدن بهینه سازی برش ایجاد شود. این موارد اگر چه هزینه اولیه‌ای را برای شرکت ایجاد می کند ولی صرفه جویی ناشی از کاهش ضایعات در مدت کوتاهی این هزینه را جبران می نماید. در صورتی که نرم افزار مورد استفاده دارای ویژگیهایی باشد که در بخش قبل توضیح داده شد، قطعا در بالا بردن سرعت تولید و کاهش ضایعات نقش بسزایی خواهد داشت.

بسیاری از شرکت های تولید کننده درب و پنجره یو پی وی سی نیز با تکیه بر ذهن و تجربه خود اقدام به برش پروفیل می نمایند. این روش در شرکت های کوچک با حجم تولید پایین تا حدی قابل اجرا است ولی به مرور زمان هزینه ضایعات بالایی را به شرکت تحمیل خواهد کرد. در این شرکت ها مهمترین دلایل عدم استفاده از نرم افزار بهینه سازی عبارتند از:

  1. عدم آشنایی با نرم افزاری مناسب
  2. عدم آموزش کافی برای استفاده از قابلیت های نرم افزارهای موجود
  3. دقیق نبودن اطلاعات و محاسبات داخل نرم افزارها
  4. کارایی پایین برخی نرم افزارها
  5. عدم امکان پرداخت هزینه برای خرید نرم افزار

با توجه به رشد سریع صنعت درب و پنجره و افزایش روز افزون رقابت، استفاده از بهینه سازی برش و به طور کلی قابلیت های نرم افزاری برای شرکت های تولید کننده درب و پنجره UPVC اجتناب ناپذیر است. به همین دلیل لازم است برای موضوع نرم افزار در برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت شرکت های تولید کننده درب و پنجره جایگاه ویژه ای در نظر گرفته شود.

 

مقالات پیشنهادی

جوش پنجره دوجداره یو پی وی سی

انواع دستگیره های در و پنجره دو جداره و نحوه ی ایجاد آن با دستگاه کپی فرز

ضرورت استفاده از پروفیل های تقویتی گالوانیزه

بسته بندی پنجره های تولید شده بعد از کنترل کیفیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *