بازدیدها: 518

در تقسیم بندی جمعیتی در کشورها معلولین یکی از گروه های مهم در این دسته خواهند بود که با توجه به محدودیت جسمی حساسیت بیشتری معطوف به آنها خواهد بود. قاعدتا متوجه این امر هستیم که سبک زندگی و کاربری معلولین گرامی از اشیاء و وسایل زندگی متفاوت می باشد و همیشه در اشیا و اجزا مختلف ساختمان جهت سهولت کاربری برای معلولین گرامی تمهیداتی اندیشیده می شود ، پنجره دوجداره نیز از این امر مستثنا نبوده و می توان با ایجاد تغییراتی یک پنجره دوجداره مناسب برای معلولین تولید کرد.

طراحی و اندازه بازشو درب و پنجره دوجداره

با توجه به محدودیت جسمی در معلولان گرامی می بایست اندازه باشو پنجره به صورت استاندارد طراحی گردد به حالتی که میزان اندازه لنگه بازشو برای آنها محدودیتی ایجاد نکند.
قاعدتا باز کردن لنگه بازشو بزرگ برای معلولین گرامی دشوار خواهد بود.

رعایت اندازه درب ها جهت رفت و آمد با ویلچر

یکی از نکات بسیار مهم در ساخت و اجرای پنجره یا درب دوجداره برای معلولین میزان اندازه دهانه ورودی است. برخی از معلولین گرامی به علت استفاده از ویلچر هنگام ورود و خروج از دهانه درب یا پنجره های دوجداره به علت محدودیت دهانه ورودی یا خروجی دچار مشکل می شوند.

دهانه درب و یا پنجره های قدی باید با اندازه مناسب طراحی گردد که معلولین گرامی در هنگام تردد با ویلچر به راحتی عبور و مرور داشته باشند.
با توجه به تنوع ولیچرها اندازه مورد نیاز بین ۹۰ تا ۱۱۰ سانتیمتر می باشد.

حذف پاخور یا آستانه درب و یا پنجره های قدی جهت عبور

در حالت عادی در پایین درب و یا پنجره های دوجداره ( عرض پایین ) فریم پنجره ( آستانه ) قرار دارد . در کمترین حالت ارتفاع این پروفیل حدودا ۶ سانتیمتر است و با توجه به تنوع پروفیل ها این اندازه می تواند بیشتر نیز باشد.
قاعدا این آستانه با این ارتفاع عنگام عبور معلولین و یا هنگام تردد ویلچر مشکل ساز خواهد بود در نتیجه بهترین راه استفاده از آستانه های مخصوص به نام Threshold است.

این آستانه ها با ارتفاع بسیار کم هم باعث ماندگاری در کیفیت درب و پنجره دوجداره خواهد شد و هم تردد معلولین با ویلچر و بدون ولیچر راحت تر خواهد شد.

با توجه به محدودیت جهت ایستادن و یا حالت نشسته بودن معلولین بر روی ویلچر می بایست محل قرار گیری دستگیره جهت باز و بسته کردن محاسبه شود.دسترسی معلولین به دستگیره باید به راحتی و سهولت امکان پذیر باشد تا در هنگام باز و بسته کردن پنجره حادثه ای برای آنها رخ ندهد. برای این امر می توان دستگیره پنجره را در ارتفاع پایین تری تعبیه کرد تا به راحتی در دسترس معلولین قرار بگیرد.

انتخاب بهترین نوع و مکانیزم باشو جهت سهولت کاربری

با توجه به محدودیت فیزیکی و توان پایین بدنی در معلولین گرامی انتخاب نوع پنجره و مکانیزم بازشو جهت سهولت کاربری بسیاز حائز اهمیت است.
قاعدتا در اکثریت معلولین گرامی توان فشار فیزیکی اعمال شده جهت باز و بسته کردن پنجره دوجداره همانند افراد عادی نخواهد بود.
در نتیجه باید مکانیزمی برای معلولین گرامی استفاده شود تا با کمترین نیروی وارده ، پنجره دوجداره باز و بسته شود.عموما استفاده از پنجره های کشویی با ابعاد مناسب بیشتر مورد استقبال معلولین گرامی می باشد.

اما این بدین معنی نیست که استفاده از پنجره های دوجداره لولایی یا فولکس واگنی و … برای معلولین گرامی سخت و یا غیر ممکن خواهد بود. اگه یراق آلات استفاده شده در پنجره دوجداره از کیفت و استاندارد مطوبی برخوردار باشند استفاده از آن برای معلولین گرامی مطلوب خواهد بود . مثلا در پنجره های قدی فولکس واگنی استفاده از پروفیل مناسب و یراق آلات فول اتومات کاربری را برای معلولین بسیار ساده خواهد کرد.

محل قرار گیری دستگیره در پنجره دوجداره

با توجه به محدودیت جهت ایستادن و یا حالت نشسته بودن معلولین بر روی ویلچر می بایست محل قرار گیری دستگیره جهت باز و بسته کردن محاسبه شود.
دسترسی معلولین به دستگیره باید به راحتی و سهولت امکان پذیر باشد تا در هنگام باز و بسته کردن پنجره حادثه ای برای آنها رخ ندهد. برای این امر می توان دستگیره پنجره را در ارتفاع پایین تری تعبیه کرد تا به راحتی در دسترس معلولین قرار بگیرد.

یکی دیگر از راه های پیشنهادی در پنجره دوجداره استفاده از یراق آلات Comfort در پنجره دوجداره می باشد. برای مثال دستگیره در یراق Comfort در پنجره دوجداره لولایی در عرض پایین لنگه باشو قرار می گیرد در نتیجه دسترسی به آن بسیار ساده خواهد بود.

استفاده از شیشه های دوجداره سکوریت و لمینیت با ایمنی بالا

ایمن بودن شیشه در تمامی پنجره های تولیدی بسیار حائز اهمیت است و این امر در ارتباط با پنجره هایی که مورد استفاده معلولین است بیشتر نمود خواهد کرد. استفاده از شیشه های سکوریت یا نشکن و لمینیت در پنجره هایی که توسط معلولین گرامی استفاده می گردد بسیار توصیه می گردد.

این مطلب را به عنوان یک قانون اجباری در ذهن خود بسپارید زیرا در صورت وجود حادثه شیشه های معمولی پس از شکست می توانند خسارات جبران ناپذیری را به بدن معلولین وارد نماید.

 

رعایت میزان سطح دید برای معلولین

با توجه به اینکه اغلب معلولین درون اتاق به صورت نشسته به فعالیت های روزمره خود مشغول هستن باید به سطح دید آنها به فضای بیرونی دقت شود تا آنها بتوانند از مشاهد فضای بیرونی ساختمان بهره ببرند.رویت شدن فضای بیرونی می تواند حس خوبی به معلولین گرامی انتقال دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *