بازدیدها: 1391

از آنجایی که بیش از 80 درصد مساحت پنجره را شیشه تشکیل میدهد، انتخاب شیشه مناسب تاثیر بسزایی در عملکرد پنجره دارد.

اجزای تشکی دهنده شیشه های چند جداره شامل موارد ذیل میباشد:

  • شیشه فلت یا مسطح.
  • اسپیسر یا جدا کننده آلومینیومی.
  • چسب و مواد آبندی.
  • سیلیکاژل یا رطوبت گیر.
  • گاز بی اثر و عایق

عوامل تاثیر گذار بر عملکرد شیشه دوجداره

هر چقدر ضخامت شیشه های دوجداره کمتر و فاصله بین دوجداره از هم بیشتر باشد، شیشه دوجداره شما و در نتیجه پنجره upvc شما در برابر حرارت عملکرد عایقی بهتری از خود نشان خواهد داد. این بدان جهت است که فضای بیشتری برای تزریق گاز آرگون وجود دارد و گاز آرگون هم ضریب انتقال حرارتی پایینی دارد و یا می توانید با استفاده از شیشه های LOWE که شیشه های کنترل کننده انرژی می باشند، در یکی از دوجدار شیشه دوجداره پنجره upvc خود را کاملاً عایق نمایید.

افزایش چشمگیر قیمت حامل های انرژی در سالیان اخیر موجب شده مهندسین معماری و طراحان بخش ساختمان به روش‌هایی که موجب کاهش هدر رفت انرژی از سطوح خارجی ساختمان شود، روی آورند. شیشه ‌ها در پنجره های ساختمان به عنوان مهم‌ترین مرکز و نقطه در اتلاف انرژی محسوب میشود و استفاده از شیشه‌های چند جداره به میزان قابل توجه و ملموسی می تواند در کاهش اتلاف انرژی مؤثر باشد. شیشه های چند جداره ضمن کاهش ۲۵ تا ۴۰ درصدی در مصرف انرژی گرمایش و سرمایش، میتواند باعث کاهش آلودگی صوتی تا 40 دسی بل نیز شود. در جدول زیر میزان آلودگی صوتی  بر اساس  واحد دسی بل در شرایط مختلف آورده شده است.

نوع شیشه دوجداره برای عایق صوتی

متوسط شدت صرو صدا در محیط های معمولی شهرنشینی در حدود 60 الی 70 دسی بل می باشد و استفاده از شیشه دوجداره سطح صدا را بین 25 الی 35 دسی بل کاهش می دهد . برای کاهش آلودگی صوتی موارد زیر موثر است

1-عایق بودن پنجره

2- آب بندی بودن پنجره

3-دوجداره یا سه جداره بودن شیشه استفاده شده برروی پنجره

4- استفاده از یک فریم ثابت در کنار پنجره بازشو

امروزه آلودگی صوتی درزندگی های شهرنشینی مانند سایر آلودگی‌ها نظیر آلودگی هوا به عنوان موردی ناهنجار تبدیل شده و مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. در حال حاضر استفاده از شیشه‌های دو یا سه جداره به عنوان مهم‌ترین راهکار در کاهش این نوع از آلودگی به ویژه در شهرهای بزرگ بشمار می‌رود.

شرایط میزان آلودگی شرایط میزان آلودگی
سکوت مطلق 0 مکالمه جمعیت زیاد 70
نفس کشیدن 10 ترافیک 85
صدای برگها 20 بوق خودرو سواری 90
باغ و جنگل 25 اره برقی 110
صحبت و مکالمه 45 هواپیمای مسافر بری 120
صدای بلند/مکالمه جمعیت 60 جت 150

صدا تا شدت 40 دسی بل در محدوه آسایش یک انسان به شمار می رود. به لحاظ علمی صدا با شدت 60 دسی بل به عنوان صدای مزاحم، صدا با شدت 90 دسی بل به عنوان صدای مضر برای سیستم شنوایی و صدا تا 120 دسی بل به عنوان حد نهایی شنوایی انسان تلقی می گردد.

میزان صدای عبوری از یک جسم ارتباط مستقیمی با ضخامت و تعداد جداره های تشکیل دهنده آن جنس دارد از این رو کاهش آلودگی صوتی در شیشه های دو یا سه جداره به مراتب بیشتر از شیشه های تک جداره می باشد.

جدول تاثیر نوع شیشه در کاهش آلودگی صوتی

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *