بازدیدها: 1290

شیشه‌های استند گلاس چیست؟

شیشه‌های استین گلاس یا با نام اصلی شیشه استیند گلس (staied glass) که گاهی به آن شیشه‌های استند گلاس نیز می‌گویند، شیشه‌هایی هستند که از به هم چسباندن قطعات کوچک شیشه‌های رنگی ساخته می‌شوند. سپس با مونتاژ این تکه‌های کوچک شیشه‌ای رنگی، تصاویر مختلفی به وجود می‌آید. مانند کاشی کاری یک مسجد، که از تکه‌های کوچک کاشی، طرح‌های بزرگی مانند گل، خطوط کوفی و… ساخته می‌شود.

در اصل استین گلس یک نوع تکنیک می باشد. متریال اصلی استفاده شده در آن شیشه می باشد. اما تفاوت آن با سایر المان های طراحی داخلی این است که در این تکنیک تکه های شیشه های رنگی توسط یک سازه ی فلزی در کنار یکدیگر قرار می گیرند.

به همین دلیل استین گلس می تواند آثار هنری بسیار زیبایی را به وجود آورد. در واقع در آن تکه های شیشه با توجه به طرح از قبل آماده شده در کنار یکدیگر قرار می گیرند. در یک محصول بدست آمده از استین گلس از تکه شیشه ها با رنگ های مختلف استفاده می شود.

قابل ذکر است که المان هایی که با استین گلس ساخته می شوند دارای مقاومت کافی می باشند. آن هم به دلیل سازه ی فلزی می باشد که شیشه ها در بین آن ها قرار گرفته است.

معمولا بسیاری از افراد شیشه‌های استین گلاس را تنها یک شیشه تزئینی می‌دانند و ارزش زیادی برای مقاومت و استحکام آن قائل نیستند. در واقع این‌طور نیست و این شیشه‌ها با داشتن ساختار ترکیبی از شیشه و فلز مقاومت بالایی دارند و در برابر عوامل محیطی مانند عبور گرما و سرما بسیار خوب عمل می‌کنند. این شیشه‌ها همین‌طور در برابر عبور اشعه‌های مضر فرابنفش عملکرد خوبی دارند و عایق خوبی برای انتقال صدا به شمار می‌روند. پنجره‌هایی که در ساخت آن‌ها از شیشه استین گلاس استفاده می‌شود به دلیل داشتن مفتول‌های فلزی انعطاف‌پذیر، از نظر ایمنی بسیار مقاوم و مستحکم هستند.

این شیشه‌ها نور محیط را به خوبی تامین می‌کنند و با انعکاس نور رنگی، فضایی متفاوت و زیبا را برای‌تان به وجود می‌آورند. با توجه به اینکه برای اجرای شیشه استین گلاس، از انواع مختلف شیشه با جنس و رنگ‌های متفاوت استفاده می‌شود، هنگام تابش نور خورشید، شاهد جلوه زیبایی از بازی نور و رنگ در محیط خواهید بود. بازتاب نور حاصل از شیشه‌های استین گلاس به هیچ وجه با بازتاب نور حاصل از شیشه‌های رنگی قابل مقایسه نیست. این شیشه‌ها به دلیل بازتاب جذاب نور و درخششی که دارند برای

تاریخچه استین گلاس

تاریخچه استین گلاس به قرن هفتم میلادی در انگلستان باز می‌گردد و یک هنر غربی است. هنر استین گلاس در دوره رومانسک یعنی قرن ۶ تا ۱۱ میلادی و با پیدایش سبک گوتیک در معماری، به یکی از قالب‌های هنری آن زمان تبدیل شده بود. از آنجایی که سبک گوتیک یک سبک مذهبی بود، اکثر بناهایی که با استفاده از این هنر ساخته می‌شد مکان‌های مذهبی و کلیساها بودند.

مسجد نصیرالملک شیراز: در همه درب‌های مسجد نصیرالملک با قدمت بیش از صد سال نیز از شیشه‌های رنگی که به شیشه‌های استین گلاس معروف هستند، استفاده شده است.

 

مزایای شیشه‌های استیند گلاس

  • زیبایی: یکی از علت‌های استفاده زیاد از شیشه‌های استین گلاس در اروپای غربی، علاقه آنها به هنرهای بصری و تصاویر زیبای این شیشه‌ها بود.
  • مقاومت: مقاومت در برابر باد و طوفان از دیگر علت‌های استفاده از شیشه‌های استیند گلاس است. زیرا این شیشه‌ها بر صفحه‌های محکم و مقاومی نصب می‌شدند.
  • امنیت: با انتخاب مقاوم‌ترین شیشه مانند شیشه سکوریت و لمینت برای این نمونه شیشه‌های دکوراتیو و رنگی ،به راحتی می‌توان از مقاومت شیشه‌های استند گلاس اطمینان پیدا کرد.

همه این موارد می‌توانند روی قیمت شیشه‌های استیند گلاس یا قیمت شیشه‌های استین گلاس تاثیر بگذارند.

 

آیا شیشه‌های استین گلاس برای درب ورودی مناسب هستند؟

اگر بخواهیم یک درب شیشه‌ای رنگی طرح‌دار سفارش دهیم، لازم است شیشه طرح‌دار درب ورودی با توجه به نوع ساختمان، انتخاب شود. مثلا درب تالارها، رستوران‌ها، ساختمان‌های اداری، مسکونی و…، هر کدام مدل خاص خود را می‌طلبد. لازم است در انتخاب هر مورد، گزینه‌هایی مانند زیبایی، امنیت و مقاومت در نظر گرفته شود. شیشه‌های استین گلاس در عین زیبایی مزایای قابل توجه دیگیر نیز دارد که در ادامه آنها را شرح داده‌ایم.

علاقه به تصاویر زیبا و مقاوم بودن شیشه‌های استین گلاس از مهمترین دلایل رواج شیشه استین گلاس در اروپای غربی بود.

 

جنس و طرح شیشه‌های استین گلاس

شیشه‌های استین گلاس چون از تکه‌های شیشه تشکیل شده‌اند، تقریبا می‌توانند از هر نوع شیشه‌ای انتخاب شوند. به عنوان مثال، شیشه سندبلاست و شیشه‌های رنگی از متداول ترین شیشه‌هایی هستند که برای این کار استفاده می‌شوند. این شیشه‌ها قابلیت طراحی نیز دارند و در دو نوع تخت و خمیده استفاده می‌شوند.

از تکنیک استین گلس می توان در ساخت نورگیر های شیشه ای سقفی، گنبد شیشه ای، درب ورودی، پنجره و حتی ساخته لوستر بهره برد.

استین گلس یک روش نوین در طراحی داخلی می باشد که باعث ایجاد زیبایی منحصر به فرد در فضا می شود. به دلیل استفاده از شیشه های رنگی در روش استیند گلاس نور رنگی به اطراف پخش می شود که زیبایی آن را دوچندان می کند.

مهم ترین قدم در ساخت استین گلاس طراحی آن می باشد چرا که تاثیر بسزایی در دکوراسیون داخلی خواهد گذاشت. در قدیم از استین گلاس اکثرا در مکان های مقدس مانند مساجد، معابد و کلیسا ها استفاده می شد اما امروزه با گسترش این هنر و زیبایی خاصی که در دکوراسیون داخلی ایجاد می کند مورد استفاده در ساختمان ها، منازل مسکونی، هتل ها و متجمع های تجاری و تفریحی قرار می گیرد.

طرح های استین گلس بسیار متنوع و متناسب با همه ی سلیقه ها و سبک ها موجود می باشد.

 

مراحل ساخت استین گلاس

به طور کلی ساخت یک استین گلاس در سه مرحله انجام می شود.

مرحله ی اول

مرحله ی اول شامل انتخاب طرح مناسب می باشد. این مرحله مهم ترین قدم برای ساخت استین گلاس می باشد. در این مرحله دانستن سبک دکوراسیون داخلی مهم می باشد چرا که باید طرح استین گلاس نیز طبق آن صورت بگیرد. به عنوان مثال اگر سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک باشد نمی توان طرح نورگیر استین گلاس آن را مدرن در نظر گرفت.

دومین نکته ای که در طراحی استین گلاس باید به آن توجه کرد محل قرارگیری نوارهای فلزی می باشد.

مرحله دوم

در مرحله ی نوع  شیشه ها و برش آن ها انتخاب می شود. این مرحله وابسته به مرحله ی قبل می باشد در این مرحله فرد با توجه به طرح و شکل آن ها رنگ و نوع برش شیشه ها را انتخاب می کند.

مرحله سوم

مرحله ی سوم مرحله ی نهایی یعنی مونتاژ و سرهم بندی شیشه ها می باشد. با این کار طرح کلی به وجود می آید و آماده ی نصب  در محل مورد نظر می باشد.

مجموعه ی آرچی تاج با تجربه ی موفق 15  ساله در این عرصه مجری بسیاری از گنبد های شیشه ای، درب، پنجره و نورگیر با روش استین گلاس بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *