بازدیدها: 1337

شیشه دوجداره چیست؟

مبنای ساخت شیشه های دوجداره، تعبیه فضای خالی بین چند لایه شیشه است. شیشه دوجداره از دو یا چند لایه شیشه تشکیل شده که توسط میله یا اسپیسر جداکننده (spacer) از یکدیگر فاصله می گیرند. در این فضای خالی هوا یا گازی مخصوص بدون رطوبت ( آرگون یا کریپتون ) با فشاری تقریباً مساوی با هوای بیرون قرار می گیرد. این لایه های شیشه در شرایط کنترل شده کارخانه ای به اسپیسر جداکننده با استفاده از درزگیر غیرقابل نفوذی می چسبند. درون اسپیسر جداکننده، با ماده رطوبت گیر پر شده که این ماده سبب جذب بخار و رطوبت هوای فضای بین دو شیشه می گردد.

انواع شیشه دوجداره

  • شیشه فلوت یا ساده
  • شیشه سکوریت
  • شیشه لمینت
  • شیشه سند بلاست
  • شیشه رفلکس
  • شیشه رنگی
  • شیشه مشجر ، مات
  • شیشه شناور
  • شیشه تابکاری شده
  • شیشه عایق
  • شیشه کنترل کننده انرژی
  • شیشه سیمی

شیشه فلوت یا ساده

شیشه ساده شیشه ای است ه هیچ نوع فرآیندی برای بهبود شیشه روی آن صورت نگرفته است در واقع شیشه ساده به همان طورت که از کوره بیرون می آید مورد استفاده قرار میگیرد و دارای ویژگی های خاصی نمی باشد و ضعیفتر از سایر شیشه ها نیز می باشد

شیشه سکوریت

شیشه سکوریت شیشه ای است که طی یک فرآیند گرم شدن با دمای بالا و سرد شدن به صورت سریع می باشد  در این فرآیند شیشه می تواند یکسری از ویژگی ها را در خود از جمله مقاومت بالا در برابر فشار و ضربه بگنجاند. در این نوع از شیشه دوجداره ، شیشه برای موارد ایمنی بالا چه از لحاظ گرما ، ضربه ، فشار مورد استفاده قرار میگیرد

شیشه لمینت

شیشه لمینت نیز یکی دیگر از شیشه های با مقاومت بالا می باشد که از دو شیشه در کنار هم که در وسط آنها از یک لایه ژله ای پر شده است ساخته می شود . شیشه در هنگام خورد شدن در داخل این ماده ژله ای فرو می رود و مانع پخش شیشه می شود

شیشه سند بلاست

یکی دیگر از انواع شیشه دوجداره شیشه سند بلاست می باشد در واقع فرآیند سندبلاست فرآیندی می باشد که طی آن با استفاده از ماسه و آب روی شیشه طرح هایی قرار داده می شود که باعث مات شدن و زیبا شدن شیشه می شود

 شیشه مشجر یا مات

شیشه هایی هستند که دارای طرح های خاصی روی شیشه می باشند شیشه مات هر نوع شیشه‌ای است که اجازه ورود نور را می‌دهد، اما به راحتی نمی‌توان سمت دیگر شیشه را مشاهده کرد. شیشه پنجره مات ممکن است خود به تنهایی دارای انواع الگوی طرح‌دار باشد که می‌توان برحسب علاقه و موقعیت استفاده هر کدام را انتخاب کرد. در بین انواع شیشه پنجره، این نوع محبوب‌ترین مدل برای شیشه حمام، اتاق‌های دوش و درب ورودی مراکز تجاری و شرکت‌های بزرگ است. به طور کلی، شیشه مات معمولاً برای هر فضایی که نیاز به کاهش دید از بیرون دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیشه پنجره دوجداره رنگی 

پنجره دوجداره آوان: این نوع شیشه از یک جداره رنگی و یک جداره ساده تشکیل شده است . شیشه رنگی هر نوع شیشه‌ای است که رنگ آمیزی به آن اضافه شده است. این امر به دلایل مختلفی از جمله طراحی، زیبایی شناختی، حفظ حریم خصوصی و کاهش گرمای ناشی از نور خورشید قابل انجام است. شیشه رنگ شده همچنین می‌تواند نوعی محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش که برای پوست مضر است باشد. شما معمولاً شیشه‌های رنگ شده را روی خودروها، پنجره‌های شیروانی و پنل‌های تزئینی مشاهده کنید، اما می‌توانید برای حریم خصوصی بیشتر آنها را برای پنجره‌های خارجی خانه یا محل کار خود نیز استفاده کنید.

شیشه پنجره دوجداره رفلکس 

پنجره دوجداره آوان: این نوع شیشه دو جداره از یک جداره ساده و یک جداره شیشه رفلکس ساخته می شود که جداره شیشه رفلکس باید به طرف بیرون قرار گیرد . شیشه های رفلکس از عبور نور شدید خورشید به شدت جلوگیری می کنند ولی ایراد آنها این است که داخل ساختمان را تاریک کرده و در شب داخل ساختمان نمایان است .

شیشه تابکاری شده

یکی دیگر از انواع شیشه پنجره، شیشه تابکاری شده یا آنیل شده است. آنیلینگ فرآیند آهسته، دقیق و کنترل شده برای خنک کردن پنل‌های شیشه شناور است. هدف از این فرآیند تقویت شیشه با کاهش استرس ناشی از خنک کنندهِ سریع است. این معمولاً قدم بعدی برای شیشه شناور است و اکنون می‌توان برای آن به روزرسانی‌های بیشتری انجام داد. شیشه‌های تبکاری شده یا آنیل شده گزینه‌ای مناسب برای پنجره نیست، زیرا اگر شکسته شوند، قطعات بزرگ و تیزی از خود باقی می‌گذارند.

شیشه عایق

یکی دیگر از انواع شیشه پنجره، شیشه عایق است که برای بهره وری انرژی در فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیشه ممکن است دو یا سه جداره داشته باشد که آرگون در فضای بین صفحات قرار می‌گیرد. جام‌های شیشه در یک واحد عایق که معمولاً شیشه لمینیت یا شیشه تابکاری شده است حرارت داده می‌شوند. شیشه عایق گزینه مناسبی برای شیشه‌های بیرونی خانه، محل کار و محیط‌های داخلی دیگر است که به شما کمک می‌کند تا هزینه‌های گرمایش و سرمایش کاهش یابد. همه واحدهای شیشه عایق به طور مساوی ایجاد نمی‌شوند، بنابراین حتماً انتخاب خود را برای بهترین درجه بهره وری انرژی مقایسه کنید تا شیشه مناسب را خریداری کنید.

شیشه کنترل کننده انرژی (Low-E Glass)

این شیشه به‌طور خاص تولید می‌شود تا تابش حرارت را منعکس کند. پوشش کمی از الکترونیکی اشعه مادون قرمز را حفظ می‌کند، در حالی که هنوز هم نور از آن عبور می‌کند. چرا این موضوع برای خانه‌ها بسیار مفید است؟ در طول تابستان، گرما از طریق پنجره به داخل محیط وارد و فضا را گرم می‌کند و در زمستان این اتفاق به‌شکلی برعکس رخ می‌دهد. این به معنی کاهش هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی است. شیشه کنترل کننده انرژی می‌تواند یک سرمایه گذاری بلند مدت باشد که به پس انداز بیشتر هزینه‌ها کمک می‌کند.

شیشه سیمی (Wired Glass)

شیشه سیمی لزوماً یک شیشه امنیتی محسوب نمی‌شود، اما  مقاوم در برابر حرارت است. به‌همین دلیل بیشتر در مدارس، بیمارستان‌ها و سایر ساختمان‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. شبکه سیم‌های ساخته شده در این شیشه پنجره اگر در زیر گرمای زیاد مانند آتش سوزی ساختمان قرار گیرد، فرم شیشه را نگه می‌دارد و از ریزش آن جلوگیری می‌کند. در حالی که شیشه سیمی برای بسیاری از ساختمان‌های تجاری و آسمان خراش‌ها کاربرد دارد، به‌ندرت آن را می‌توان در ساختمان‌های مسکونی چند طبقه مشاهده کرد.

شیشه شناور

شیشه شناور یک ورق شیشه ایی است که توسط شیشه مذاب شناور بر روی بستری از فلز مذاب (معمولاً قلع) ساخته می‌شود البته در گذشته از فلزاتی چون سرب و آلیاژهایی با نقطه ذوب پایین استفاده می‌شد. با این روش ورق تولید شده دارای سطح بسیار صاف و ضخامت یکنواخت در طول خود می‌باشد. امروزه پنجرهای جدید از شیشه‌های شناور ساخته می‌شوند، ماده اولیه اکثریت شیشه‌های شناور از جنس شیشه‌های آهک سوددار می‌باشند اما مقادیر نسبتاً اندکی نیز به بوروسیلیکات اختصاص می‌یابد، از این شیشه‌ها بیشتر در فرایند ذوب شیشه استفاده می‌کنند نام دیگر فرایند تولید شیشه شناور پیلکینگتون(Pilkington) می‌باشد چراکه تکنیک ساخت این نوع شیشه توسط آقای الستر پیلکینگتون(Alastair pilkington) در سال ۱۹۵۰ اختراع شده‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *